Wednesday 2 September 2015

HUKUMAN MENDIDIK.

Manusia sifatnya diciptakan. Manusia adalah hamba kepda pencipta. Berfikir dan bertindaklah sebagai seorang hamba. Nescaya kita akan dapati kita tiada pilihan melainkan taat dan patuh pada ketetapan pencipta.

Manusia yang tidak sedar mereka adalah hamba, itu manusia sombong. Walau sehebat mana akal dan kudrat manusia, dia tidak boleh melangkaui ketetapan penciptanya. Jika mereka dalam sedar atau tidak sedar cuba memandai-mandai lebih dari penciptanya, mereka akan dihukum oleh pencipta. Dan hukuman pencipta amatlah pedih.

Undang-undang dan ketetapan pencipta dipanggil agama. Agama pencipta bersifat menyeluruh dan mesti diterima, digunapakai secara menyeluruh. Bahagialah manusia yang mengambil agama penciptanya secara menyeluruh. Celakalah manusia yang mengambil apa yang mereka rasakan perlu berdasarkan pemahaman cetek mereka.

Fitrah kejadian diciptakan berpasang-pasangan. Ada lelaki, ada perempuan. Ada siang, ada malam. Ada laut, ada pantai. Ada lagu, ada irama. Ada hidup, ada mati. Ada menyuruh kepada ma'ruf, ada mencegah daripada munkar. Ada dosa, ada pahala. Ada syurga, ada neraka.

Mengambil satu bahagian, meninggalkan pasangannya bersendirian, maka rosaklah fitrah.

Sekadar pendidikan agama tidak cukup. Pendidikan agama juga perlu kepada pasangannya iaiti hukuman agama. Pendidikan agama untuk mendirikan agama, hukuman agama bagi yang meninggalkan agama.

Seru nabi saw, ajarlah anak kamu solat bila dia berumur 7 tahun. Itu pendidikan agama. Pukullah dia jika dia tidak solat bila dia berumur 10 tahun. Itu hukuman agama.

Manusia tidak boleh selamanya hidup hanya dengan pendidikan agama. Manusia perlu kepada hukuman agama untuk melengkapkan kehidupan.

Dan sifat hukuman agama yang tidak ternafikan juga berpasangan; menghukum dan mendidik. Hukuman agama menghukum pesalah agama, hukuman agama mendidik mereka yang tidak bersalah.

Aduhai! Indahnya jika manusia hidup beragama. Aduhai! Indahnya jika manusia mengambil agama sebagai kehidupan.

Dan Islam adalah sebaik-baik agama. Islam agama cara hidup.

No comments:

Post a Comment