Wednesday 2 September 2015

PELABURAN TIDAK RUGI?

Pelaburan dijamin untung.
Pelaburan dijamin tidak rugi.
Berhati-hati dengan 2 perkara di atas. Selain dari sangat berisiko, ia juga salah satu elemen tidak patuh shariah. Pelaburan tidak boleh dijamin untungnya.
Berniaga juga mungkin ada untung dan ruginya. Tinggal lagi kita boleh mengawal perniagaan kita dari mengalami kerugian. Sebagai contoh dalam perniagaan emas, bila harga emas jatuh, kita tidak akan rugi sehinggalah kita menjual emas kita dengan harga lebih rendah dari harga ketika kita membelinya. Ini kita namakan kaedah mengawal kerugian.
Tetapi dalam Al-Quran, surah Fatir ayat 29 Allah ada menyebut tentang perniagaan yang dijamin tidak rugi.
إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ
Dan sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Al-Quran, mendirikan solat dan mendermakan secara diam-diam atau terang-terangan, apa yang Allah kurniakan, mereka sebenarnya mengharapkan suatu perniagaan yang tidak akan rugi.
Dalam surah Sof ayat 10 dan 11 pula Allah menyebut jenis perniagaan yang boleh menyelamatkan seseorang dari azab api neraka.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيم. تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
Wahai orang-orang yang beriman, mahukah Aku tunjukkan satu perniagaan yang akan menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? Beriman dengan Allah dan Rasul dan berjihadlah di jalan Allah dengan harta dan diri kamu. Itulah yang terbaik bagi kamu sekiranya kamu tahu kelebihannya.

No comments:

Post a Comment