Wednesday 2 September 2015

BUAT BAIK BUAT JAHAT.

Al-An'am : 160

مَن جَآءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُۥ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ۖ وَمَن جَآءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزٰىٓ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

Barangsiapa membawa amal yang baik, maka baginya (pahala) sepuluh kali lipat amalnya; dan barangsiapa yang membawa perbuatan jahat maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan).

An-Naml : 89

مَن جَآءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُۥ خَيْرٌ مِّنْهَا وَهُم مِّن فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ ءَامِنُونَ

Barangsiapa yang membawa kebaikan, maka ia memperoleh (balasan) yang lebih baik dari padanya, sedang mereka itu adalah orang-orang yang aman tenteram dari pada kejutan yang dahsyat pada hari itu.

An-Naml : 90

وَمَن جَآءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِى النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ

Dan barang siapa yang membawa kejahatan, maka disungkurkanlah muka mereka ke dalam neraka. Tiadalah kamu dibalasi, melainkan (setimpal) dengan apa yang dahulu kamu kerjakan.

Al-Qasas : 84

مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْهَا ۖوَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Barangsiapa yang datang dengan (membawa) kebaikan, maka baginya (pahala) yang lebih baik daripada kebaikannya itu; dan barangsiapa yang datang dengan (membawa) kejahatan, maka tidaklah diberi pembalasan kepada orang-orang yang telah mengerjakan kejahatan itu, melainkan (seimbang) dengan apa yang dahulu mereka kerjakan.

3 surah itu sahaja dalam Al-Quran!

Mari kita senaraikan, apa beza 3 tempat ini dari sudut berbuat baik dab berbuat jahat. Apa nilai tambah dan apa pengajarannya.

1. Al-Qasas menyebut secara umum bahawa setiap kebaikan yang dibuat, ganjarannya PASTI lebih baik.

2. An-Naml pula menambah lagi nilainya bagi orang yang mengerjakn kebaikan ini, mereka akan diberi keamanan pada hari akhirat yang terkenal dengan kacau bilau dan huru haranya. Ini jangan dipandang biasa-biasa. Kerana orang yang terpilih saja yang bisa aman pada hari yang sangat dahsyat itu

3. Al-An'am menyebut secara khusus, ganjaran kebaikan ialah 10 kali ganda. Kita tidak pernah tahu, berapa besar 1 kebaikan di sisi Allah, apatah lagi digandakan menjadi 10 kali ganda. Itu dalam keadaan biasa. Bayangkan pula jika dalam bulan Ramadhan yang dilipatkaligandakan amalan sehingga 70 kali ganda.

1. Al-An'am dan Al-Qasas menceritakan bahawa setiap keburukan yang dikerjakan, Allah HANYA akan membalas SEKADAR keburukan yang dibuat itu. Tiada unsur lipat kali ganda. Tapi pernahkah kita bertanya apa maksud HANYA dan SEKADAR itu?

2. An-Naml menjelaskan bahawa HANYA dan SEKADAR itu rupa-rupanya dihumban muka pembuat kejahatan itu ke dalam api neraka. Ini bermaksud, jangan ambil mudah dengan dosa dan kejahatan walaupun nampak kecil di mata kita. Jangan pula ambil kesempatan atas kebaikan Allah, untuk kita berterusan dalam dosa walaupun dosa kecil, kerana balasan dan azab Allah amatlah pedih.

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment