Wednesday 2 September 2015

BERKENAAN AL-HAFIZ, TAHFIZ DAN MAAHAD TAHFIZ.



Berkata Fadhilatus Syeikh Al-Muqri' Ustaz Abdul Bari​ (asal perkataannya dalam dialek Kelantan, saya olah bahasanya mengikut bahasa melayu standard) :

Maahad Tahfiz yang baik itu mempunyai ciri-ciri berikut:

1. Guru yang mengajar itu bukan sahaja alim dalam bidang tajwid dan qiraat, tetapi mahir juga bidang-bidang lain yang berkaitan terutamanya nahu bahasa arab supaya terselamat muridnya dari kesalahan seperti waqaf di tempat yang tidak sepatutnya.

2. Yang penting guru yang mendengar bacaan muridnya mesti yang betul-betul mantap hafazannya, bukan sekadar mendengar bacaan sambil membuka mushaf.

Komen saya:

Tepat sekali apa yang dinukilan di atas. Saya pernah menulis tentang 2 ciri penting seorang penghafaz Al-Quran iaitu kemantapan hafazan dan kemahiran bacaan. Kedua-dua ciri ini tidak akan dapat diperolehi jika seseorang itu berguru atau menghafaz dengan guru yang juga tidak mantap hafazannya dan mahir bacaannya.

Kesannya, akan lahirlah beribu-ribu penghafaz Al-Quran yang bukan al-hafiz, tetapi al-habis (habis tak ingat apa yang dihafaz). Bukan itu sahaja, bacaan mereka juga rosak dek kerana tidak caknanya guru (yang juga rosak bacaannya).

Ini bukan cakap-cakap kosong! Ayuh semua penghafaz Al-Quran (terutamanya guru-guru Al-Quran), semaklah hafazanmu dan perbaikilah bacaanmu dengan guru-guru yang berwibawa. Lulusnya kita dari maahad-maahad tahfiz atau dari kuliyah Al-Quran di universiti-universiti bukanlah tiket percuma untuk kita terus mengajar dan mendidik orang lain. Perbaikilah diri kita sebelum kita membaiki orang lain.

InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment