Wednesday 2 September 2015

CERITA MIKROFON.

Sebagai imam amatur (lawan Imam Muda) yang aktif bergerak terutamanya dalam bulan Ramadhan, saya sering berbicara dengan pengurusan masjid dan surau tentang betapa mikrofon adalah SANGAT SANGAT SANGAT penting kepada seorang imam.

Kalau dulu, microfonnya perlu kepada stand, selepas itu boleh disangkut di baju, tetapi sekarang sudah ada yang terus boleh disangkut di telinga. Ini adalah pilihan terbaik kerana mikrofonnya terus menuju ke mulut imam. Bila imam tunduk atau berpusing, mikrofon itu ikut bersama mulut imam.

Bila mikrofon tidak di mulut imam (sebagai contoh yang disangkut di baju) maka suara tidak akan ditangkap dengan jelas oleh mkrofon. Bila suara tidak ditangkap dengan baik, imam sebagai orang mengeluarkan suara tidak boleh mendengar suaranya sendiri. Hasilnya imam akan menjerit dan meninggikan suara. Hasilnya lagi imam akan keletihan dan kehabisan suara.

Percaya atau tidak, imam juga mesti mendengar suaranya dengan baik. Sebab itu kalau kita biasa dengan pertunjukan pentas, akan ada di atas pentas beberapa speakers yang menghala kepada penyanyi (yang dipanggil monitor). Itu bertujuan untuk penyanyi itu mndengar muzik dan suaranya sendiri.

Begitu juga imam. Kadang-kadang saya sedih. Masjid sikit punya besar, set alatan mikrofon dan pembesar suaranya sikit punya kecik. Masjid dan hiasannya berhabisan beratus ribu ringgit, set alatan mikrofon dan pembesar suarany dicari yang paling murah.

Sebab itu saya kalau ada yang nak melamar saya jadi imam terawih, 2 soalan wajib saya akan tanya; mikrofonnya sedap atau tidak? Jemaahnya ramai atau tidak?

Jadi, ambil perhatian semua orang yang berkaitan. Lagi sedih kalau mikrofon yang sama dikongsi oleh imam dan penceramah. Sekejap direndahkan tahap suaranya, sekejap nak kena tinggikan balik. Nasib malang kalau lepas ceramah atau kuliah, terlupa nak dibetulkan balik tahap suara mikrofonnya. Yang jadi mangsanya siapa? Imam solat jugak.

No comments:

Post a Comment