Surah Al-Kahfi mengambil sempena peristiwa beberapa orang pemuda
yang lari dan tidur di dalam sebuah gua kerana mahu menyelamatkan iman mereka.
Al-Kahfi bermaksud gua. Surah ini mengandungi 110 ayat dan dikira sebagai surah
Makkiyyah.
Selain daripada cerita tentang Ashabul Kahfi, ada beberapa lagi
kisah lain yang disebut dalam surah ini seperti kisah seorang lelaki mukmin dan
seorang lelaki kafir, cerita nabi Musa as dan nabi Khidir as dan cerita tentang
Dzulqarnain dengan Ya'juj dan Ma'juj.
Untuk kali ini, mari kita perhatikan kisah antara nabi Musa as dan
nabi Khidir as. Nabi Musa as bertemu dengan nabi Khidir as dalam sebuah
perjalanan mencari ilmu pengetahuan bersama muridnya Yusya bin Nun.
وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّىٰ أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبًا
"Dan berkata Musa kepada muridnya : Aku tidak akan berhenti
berjalan sehingga sampai ke pertemuan dua buah lautan atau aku akan berjalan
sampai bertahun-tahun" [Surah Al-Kahfi : 60].
Lalu dalam perjalan mereka, Allah pertemukan dengan nabi Khidir as
yang banyak mengajar mereka tentang sabar dan hikmah daripada sabar. Nabi musa
as yang bertaraf rasul juga mengembara dan menuntut ilmu dari orang lain.
فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا
"Lalu mereka berdua bertemu dengan seorang hamba dari
hamba-hamba Kami (Khidir as) yang telah Kami berikan rahmat dari sisi Kami, dan
Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami" [Surah Al-Kahfi : 65].
Sepanjang perjalanan bersama nabi Khidir as, ada beberapa
peristiwa yang berlaku:
1. Nabi Khidir as membocorkan perahu di atas air.
2. Nabi Khidir as membunuh seorang budak lelaki.
3. Nabi Khidir as menegakkan kembali dinding sebuah rumah.
Kita akan memerhatikan cuma satu sahaja daripada peristiwa
tersebut iaitu peristiwa yang ketiga.
فَانْطَلَقَا حَتَّىٰ إِذَا أَتَيَا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَمَا أَهْلَهَا فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِيهَا جِدَارًا يُرِيدُ أَنْ يَنْقَضَّ فَأَقَامَهُ ۖ قَالَ لَوْ شِئْتَ لَاتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْرًا
"Maka kedua-duanya berjalan hingga sampai ke sebuah negeri.
Mereka lalu meminta penduduk negeri itu menyediakan makanan untuk mereka tetapi
penduduk negeri itu enggan. Kemudian didapati dalam negeri ada sebuah rumah
yang dindingnya hampir roboh, maka nabi Khidir menegakkan dinding itu. Musa
berkata : Jika kamu mahu, kamu boleh mengambil upah untuk itu" [Surah
Al-Kahfi : 77].
Jelas, ada sesuatu yang tidak kena. Penduduk tempat itu sudah
tentu bukanlah orang yang baik akhlaknya kerana walaupun mereka sedar mereka
mempunyai tetamu yang datang dari jauh dan dalam keletihan, tetapi mereka
enggan untuk melayan mereka sebagai tetamu.
Apakah pula rahsianya dinding yang ditegakkan kembali oleh nabi
Khidir as itu?
وَأَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ لِغُلَامَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِي الْمَدِينَةِ وَكَانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُمَا وَكَانَ أَبُوهُمَا صَالِحًا فَأَرَادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغَا أَشُدَّهُمَا وَيَسْتَخْرِجَا كَنْزَهُمَا رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ ۚ وَمَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِي ۚ ذَٰلِكَ تَأْوِيلُ مَا لَمْ تَسْطِعْ عَلَيْهِ صَبْرًا
"Adapun dinding rumah itu kepunyaan dua orang anak yatim di
kota itu, dan dibawahnya ada harta simpanan bagi mereka berdua yang
ditinggalkan oleh ayahnya yang soleh, maka Tuhanmu mengkehendaki supaya mereka
sampai umur dewasa dan mengeluarkan simpanan harta itu sebagai rahmat dari
Tuhanmu, dan bukanlah aku (Khidir as) melakukannya menurut kemahuanku sendiri.
Demikian itulah tujuan perbuatan-perbuatanku yang kamu tidak dapat bersabar
dengannya" [Surah Al-Kahfi : 82].
Ada beberapa point yang perlu kita selami di sini :
1. Rumah yang ditegakkan dinding oleh nabi Khidir adalah kepunyaan
dua anak yatim.
2. Di bawah rumah itu ada harta peninggalan ayah kepada kedua-dua
anak yatim tadi.
3. Arwah ayah dua yatim tadi adalah seorang yang soleh atau baik
amalannya.
4. Allah mengkehendaki harta itu dikeluarkan oleh anak-anak yatim
tadi apabila sudah dewasa.
5. Dalam ayat 77 tadi ditambah satu lagi fakta iaitu penduduk tempat
itu bukanlah orang yang baik.
Jadi, apa istimewanya cerita ini?
Istimewanya ialah bagaimana dua anak yatim ini sehingga begitu
sekali dilindungi oleh Allah dari kejahatan penduduk-penduduk kampung itu?
Adatnya jika dinding rumah tadi roboh, maka terbongkarlah rahsia bahawa di
dalam rumah itu tersimpan harta. Maka kemungkinan besar penduduk-penduduk
kampung itu akan merampas harta kepunyaan dua anak yatim tadi sebelum sempat
mereka dewasa dan mempertahankan harta tersebut daripada dirampas.
Perhatikan point nombor tiga di atas iaitu arwah ayah kepada dua
anak yatim ini adalah orang yang soleh. Maknanya, dahulu ketika hidupnya dia
adalah orang yang baik. Amalannya adalah amalan yang soleh. Lazimnya orang yang
soleh ini kerap munajatnya, banyak doanya dan sentiasa di dalam dampingan dan
lindungan Allah.
Maka Allah menjaga orang ini sehingga selepas daripada
kematiannya. Anak-anak yang ditinggal juga dijaga oleh Allah, sehinggakan Allah
menghantar dua orang nabi as entah dari mana datangnya untuk menyelamatkan
mereka dan harta mereka.
Lihatlah keajaiban ibu bapa yang baik akhlaknya ketika hidup. Taat
mereka kepada Allah. Sabar mereka dengan arahan dan larangan Allah. Sehinggakan
aura mereka tidak semestinya dirasai ketika mereka hidup, bahkan selepas mati.
Jangan ambil mudah hal sebegini. Cuba kita renungkan betapa pula
halnya jika ibu bapa tidak pedulikan hal ehwal agama. Hidup mereka walaupun
nampak senang, tiada kesejukan dalam rumahtangga. Anak-anak dengan hak mereka
sendiri. Tidak cukup dengan itu - mungkin - selepas mereka meninggal, berlaku
pula perebutan harta pusaka dan lain-lain.
Inilah pengajaran paling besar dalam cerita nabi Khidir as iaitu
ibu bapa wajib berakhlak mulia dan beramal soleh. Dan hasilnya sungguh luar
biasa. Allah memandangnya walaupun selepas dia sudah meninggal.
Jagalah Allah, nescaya Allah akan menjaga kita!
No comments:
Post a Comment