Wednesday 2 September 2015

BERKABUNG DARI KACA MATA SAYA.

Ada orang bertanya pada saya tentang hukum berkabung. Maka jawab saya:
Jika berkabung itu boleh menjadikan seseorang itu lebih soleh, maka WAJIB hukumnya setiap hari kita berkabung.
Apa tidaknya? Pada hari ini kita lihat:
1. Hiburan dikurangkan - ini memang sudah perintah Allah sejak zaman-berzaman. Hiburan mematikan hati. Sepatutnya program hiburan MESTI dikurangkan setiap hari. Ganti dengan program ilmu.
2. Semua orang bersedih - ini juga perintah Allah untuk semua memperbanyakkan menangis dan kurangkan ketawa. Apatah lagi jika menangis bukan kerana meratapi kematian, tetapi menangis kerana mengingatkan kematian yang bila-bila masa saja akan menjemput kita.
3. Kebanyakan wanita menutup aurat dan berpakaian mengikut syariat- ini juga perintah agama yang WAJIB bukan pada hari kematian atau majlis perkahwinan saja. Warna-warni pada pakaian wanita, ditambah dengan fesyen yang mencolok mata dan membuka aurat, hanya akan mendekatkan diri kepada kemurkaan Allah.
4. Corong radio dan tv dialunkan bacaan Al-Quran - ini adalah hiburan sebenar pelembut hati tanpa sedar. Alangkah indah dan berserinya hidup jika ini adalah halwa kita setiap hari. Sejuk telinga kita kan?
5. Dan banyak lagi perkara-perkara yang baik berlaku pada hari ini. Semangat mengambil berat antara satu sama lain, semangat merasai penderitaan dan kesakitan jiran dan taulan, dan lain-lain...
Lihatlah sesuatu dengan pandangan mata hati yang lebih luas. Kurangkan berselisih pada perkara yang tidak memberi apa-apa manfaat sedikit pun. InsyaAllah kita akan melihat Islam dari sudut pandang yang amat luas lagi indah. Akhirnya, kita akan bangga menjadi orang Islam, bukan hanya pada namanya Islam!
Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment