Wednesday 2 September 2015

CINTA ADALAH PERSAMAAN.

Cinta adalah kebolehan mencari titik persamaan antara dua pencinta. Semakin banyak persamaan antara pasangan bercinta, semakin utuh nilai dan hubungan cinta. Ramai pula pasangan yang tidak kekal cinta mereka hanya kerana terlalu banyak perbezaan yang menjurangi cinta.
Lazimnya orang yang diburu cintanya hanya akan mencinta orang yang cinta padanya. Cinta yang diterima pula, hanyalah cinta yang lahir dari lubuk hati yang paling dalam.
Semakin kuat naluri cinta seseorang yang memburu cinta, semakin banyak persamaan yang terserlah walaupun pada awalnya dia cuma berusaha mewujudkan persamaan demi kerana cinta.
Manusia yang memburu cinta, akan sedaya mungkin melakukan hanya perkara yang disukai oleh orang yang diburu cintanya. Sebaliknya cinta tidak dapat diraih, jika manusia berbuat sesuatu yang menyalahi kesukaan orang yang diburu cintanya itu. Makin banyak kesukaan orang yang diburu cintanya dapat diikut oleh sang pemburu, semakim tinggi peluangnya meraih cinta.
Ini semua hukum dan penangan cinta.
Ramadhan juga bukti cinta. Cinta Allah pada hambaNya tidak pernah ada sempadannya. Allah kurniakan Ramadhan demi cinta pada hamba. Hamba wajib menerima Ramadhan demi pembuktian cinta.
Jika Ramadhan tidak dihayati sebaiknya, cinta hamba tinggal hanya pada bibirnya. Bila ucapan cinta tidak lahir dari hati, mana mungkin Allah akan membalas dengan cintaNya.
Orang yang mendapat cinta Allah pula, sudah semestinya akan sentiasa dirindui Allah. Hayatnya mulia, matinya bahagia, kekal di syurga selamanya. Inilah layanan dari Sang Pencinta kepada kekasihNya yang dicntai.

Muhasabah Cinta
Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu
Ku pasrahkan semua pada-Mu
Tuhan baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta-Mu
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi muhasabah cintaku
Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan-Mu

No comments:

Post a Comment